Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Zdrowo jem, więcej wiem!

zdrowo jem

W okresie od stycznia do marca 2017 r. uczniowie klasy 3a oraz 3b Szkoły Podstawowej uczestniczyli w kolejnym etapie projektu "Zdrowo jem, więcej wiem!". Tym razem tematem przewodnim była woda, jako źródło zdrowia i życia. W trakcie zajęć trzecioklasiści dowiedzieli się jakie znaczenie dla zdrowia człowieka ma woda i jak ważne jest jej regularne picie.

W czasie realizacji zadania "Co się stanie jeśli przez pustynię popłynie woda?", uczniowie klasy 3b pracując w grupach zastanawiali się, jaki wpływ na środowisko może mieć bezcenne połączenie tlenu i wodoru. Każda z grup przygotowała listę możliwych zmian, które zostały przeanalizowane i dokładnie porównane. Ponadto grupy przygotowały po jednym z elementów niezbędnych do stworzenia brzegu strumyka: - pierwsza zajęła się przygotowywaniem roślin; - druga skupiła się na gatunkach drzew; - trzecia wypisała gatunki zwierząt, które się tam osiedlą; - czwarta grupa zajęła się rybami, które pojawią się w wodzie. W ten sposób cała klasa stworzyła pracę plastyczną pt. "Magiczny strumień, czyli co się stanie, kiedy przez pustynię popłynie woda?".

W trakcie dyskusji o roli i znaczeniu wody w organizmie człowieka, duża część dzieci stwierdziła, że wie, jak kolosalne znaczenie ma ona dla ludzkości. Uczniowie dowiedzieli się również, zamalowując kontur człowieka do odpowiedniego poziomu, że dwie trzecie ciała człowieka zajmuje woda. Dlatego kolejne zadanie miało uświadomić im, że każdy organizm traci wodę. Uczniowie przeprowadzili doświadczenie z przenoszeniem wody za pomocą gąbki z jednego pojemnika do drugiego. Przed zmierzeniem ilości płynu trafnie zauważyli, że będzie go mniej, jako że część wody zostanie w gąbce. Na koniec dzieci sprawdziły stan wody po przeniesieniu i potwierdziły swoje przypuszczenia. Dzieci wiedzą, że woda jest ważna i powinna być codziennie pita, gdyż gasi pragnienie, szczególnie wtedy, gdy jest gorąco. Nie zdawały sobie jednak sprawy, że nie każda woda dobrze gasi pragnienie. Składniki słodzące czy konserwujące zawarte w wodach smakowych mogą bowiem zaszkodzić zdrowiu.

Uczniowie klas trzecich samodzielnie przygotowali wody smakowe, które zostały poddane degustacji. Z przyniesionych pomarańczy, cytryn, limonek oraz soków dzieci przygotowały róźnorodne wody smakowe. Podobała im się łatwość robienia orzeźwiającej wody ze świeżo wyciśniętej cytryny, pomarańczy, czy soków z maliny, truskawek, jabłek. Na koniec przygotowali wodę wieloowocową, poprzez zmieszanie różnych soków owocowych. Uczniowie zadeklarowali, że w domu będą samodzielnie przygotowywać takie wody i zastąpią nimi pełne konserwantów i sztucznych barwników napoje gazowane.

Ostatnim elementem projektu było porównywanie składników wód mineralnych i kolorowych wód gazowanych. Dzieci wypisały w tabelkach poszczególne składniki zawarte w napojach, które potem wspólnie przeanalizowaliśmy. Wszyscy zgodnie przyznali, że najzdrowsze są wody mineralne, które mają w sobie mikro i makroelementy potrzebne każdemu człowiekowi do życia. Wody kolorowe miały dużo cukru i substancji konserwujących, które szkodzą zdrowiu. Podczas podsumowania zajęć wszyscy zgodzili się, że woda jest źródłem życia i przyczynia się do zachowania dobrego stanu zdrowia.
Dodatkowo w klasie 3a została stworzona maskotka Wodolubka - postać sympatyczna, dbająca o zdrowie, zachęcająca do codziennego picia czystej wody zamiast słodkich, gazowanych napojów.

W ramach podsumowania projektu pod hasłem "Teatrzyk owoców i warzyw" uczniowie klasy 3a przygotowali przedstawienie "Witaminowe abecadło" na podstawie wiersza S. Kraszewskiego, przeplatane piosenkami "Ogórek" i "Witaminki". Po przydzieleniu ról określonych owoców i warzyw, uczniowie obmyślili i zaprojektowali stroje, w których mieli wystąpić. Przy pomocy nauczyciela i rodziców wykonali piękne i pomysłowe "ubiory" oraz rekwizyty potrzebne do teatrzyku. W przygotowanie do występu włożyli wiele pracy i wysiłku, aby pokazać swe umiejętności społeczności szkolnej.
Przesłaniem teatrzyku było ukazanie, jak ważne w naszym jadłospisie są witaminy, które odnajdziemy głównie w owocach i warzywach. Trzecioklasiści zaprezentowali swoją część artystyczną przedszkolakom oraz koleżankom i kolegom z klas drugiej, trzeciej i piątej. Nie obeszło się również bez pokazania swoich umiejętności pani dyrektor szkoły oraz rodzicom którzy z tej okazji zostali zaproszeni na specjalne zajęcia otwarte. Wszyscy widzowie gratulowali dzieciom wspaniałego występu, za który otrzymały serdeczne uśmiechy i gromkie brawa.

Fotorelacja z pracy nad projektem uczniów klasy 3b

Teatrzyk owoców i warzyw w wykonaniu klasy 3a

 

Print